Notkeus ja liikkuvuus

-webinaarisarja

Webinaarisarja liikkuvuusharjoittelun teoriasta ja käytännöstä.

Mistä on kyse?

Liikkuvuus-webinaarien sarja on kaksiosainen koulutuskokonaisuus kehittävän liikkuvuusharjoittelun teoriasta ja käytännöstä. Ensimmäinen webinaarisarjan osa pureutuu liikkuvuuden taustalla olevaan tieteeseen sekä tärkeimpiin harjoitusmenetelmiin, ja toinen osa erikoismenetelmiin ja erityisempien tilanteiden hifistelyyn.

Sarja on suunniteltu loogiseksi ja kattavaksi kokonaisuudeksi, mutta kumpikin webinaari toimii myös yksinään. Ensimmäisen osan jälkeen hahmotat miksi ja miten mikäkin liikkuvuusmenetelmä toimii, millä tavalla harjoitteita kannattaa valita tai rakentaa, ja mitkä ovat pitkäjänteisen harjoittelun tärkeimmät perusperiaatteet. Jälkimmäisen osion jälkeen osaat varioida harjoitteita eri tilanteisiin, hyödyntää liikkuvuuden erikoistekniikoita ja quick fix-kikkoja, sekä tehostaa kaikkea liikkuvuusharjoittelua tilanteeseen sopivalla tavalla.

Koko webinaarisarjan normaalihinta 149 €. Hinnat sisältävät ALV:n 24 %.

Webinaarien aikataulu ja sisältö

Tällä hetkellä webinaarisarjasta ei ole suunnitteilla uutta vetoa.

(Vastaavasta kevään 2023 webinaarisarjasta on olemassa tallenne – tallenteiden ostoa voi tiedustella Henriltä osoitteesta henri@athletica.fi.)

Koulutus toteutetaan Zoom-alustalla. Koulutus taltioidaan ja ilmoittautuneille lähetetään tallenteen linkki koulutusta seuraavalla viikolla. ”Suorassa lähetyksessä” mukanaolijat pääsevät kysymään kysymyksiä.

Koulutuskokonaisuus sisältää yhteensä 4 tuntia opetusta:

Nykyaikaisen notkeus- ja liikkuvuusharjoittelun tiede ja taide (1 h luento)

  • Mikä venyttelyssä venyy ja mikä kehossa muuttuu tuloksekkaan liikkuvuusharjoittelun seurauksena – liikkuvuusharjoittelun fysiologia.
  • Mihin liikkuvuusharjoittelun tuoma kehitys pohjimmiltaan perustuu ja miten sen kannattaa näkyä käytännössä – kehon kokema uhka ilmiötasolta mekanismeihin.
  • Liikkuvuuden lajit – mikä on tarkoituksenmukaisin jaottelu ja kuinka notkeusharjoittelun pohja kannattaa rakentaa.
  • Liikkuvuusharjoittelun periodisointi ja ohjelmointi – millä tavalla ja kuinka usein?

Tärkeimmät metodit pitkäjänteiseen kehitykseen ja pohjanrakennukseen (1 h käytännön osio)

  • Tärkeimmät pohjaa rakentavat liikkuvuusharjoittelumuodot – työkaluja pitkäjänteiseen kehitykseen.
  • Harjoitteiden variointi ja skaalaus – lämmittely vs. treeni, taito vs. voima.
  • Vahvemman lihaksiston ja kestävämmän tukikudoksen rakennus – Kuormitettu liikkuvuus.
  • Voimaa ja taitoa tavoiteasennoissa ja niiden ympärillä. Drillit vs. tehtävät, sisäinen vs. ulkoinen fokus

Liikkuvuusharjoittelun hyödyllisimmät erikoistekniikat – metodeita erityistilanteisiin ja nopeisiin pikavoittoihin (1,5 h käytännön osio)

  • Hyödyllisimmät erikoistekniikat ja niiden parhaat käyttökohteet – työkaluja lämmittelyihin ja muihin quick fix-tilanteisiin.
  • Prioprioseptiikan ja tuntoaistin hyödyntäminen – putkirullien, hierontapallojen, pehmolelujen ym. välineiden täsmäkäyttö.
  • Aktiivisen ja rennon liikkuvuuden tarkoituksenmukainen kombotus – erilaiset PNF-menetelmät (mm. jännitys-rentoutuksen ja jännitys-rentoutus-vastatoimijan jännitys-vuorottelun yhdistelmät).
  • Kehon omien suojarefleksien hyödyntäminen (ja ohittaminen). Ballistinen liikkuvuus.
  • Aktiivinen liikkuvuus – painovoiman kanssa vs. painovoimaa vastaan.

Liikkuvuusharjoittelun isot linjat – loppukoonti. (0,5 h keskustelu- ja kyselyosuus)

  • Lajianalyysi liikkuvuusharjoitteiden valinnan perusteena – kuinka vältetään näennäisen samankaltaisuuden ansa.
  • Liikkuvuusharjoittelun paikka muun treenin seassa – milloin lämmittelyt riittää ja milloin tarvitaan erillisiä liikkuvuustreenejä.

Kouluttajan lupaus: jos koulutus ei antanut vastausta johonkin liikkuvuus-aiheiseen kysymykseen, kysykää lopuksi – vastaan aivan jokaiseen osallistujien esittämään kysymykseen koulutuksen lopuksi! Jos haluat kysyä ja keskustella aiheista syvemmin, siihen on mahdollisuus.

Koulutus kokoaa yhteen käytännön harjoittelun kannalta olennaisimmat huomiot tähänastisesta kokonaistutkimusnäytöstä ja kouluttajan yli 10 vuoden ammattivalmennuskokemuksesta. Aiemmissa koulutuksissa esiinnousseet asiat saavat erityishuomiota ja yleisimmät kysymykset saavat varmasti vastauksen.

Ilmoittautuneet saavat koulutuksen tallenteen käyttöön kuukaudeksi koulutuksen jälkeen – Ei siis haittaa, vaikket pääse livenä paikalle!

Kenelle koulutus on ja miksi kannattaa tulla mukaan?

Webinaarisarja on kaikille, joille liikkuvuuden kehittäminen on tärkeää ja jotka haluavat nostaa liikkuvuusharjoittelunsa uudelle tasolle. Ensimmäinen osio on niille, jotka haluavat ymmärtää miksi harjoitteet toimivat ja mitä notkeuden pohjalle kannattaa rakentaa, ja jälkimmäinen käytännön osio tarjoaa kikkapankin ja konkreettisia käytännön työkaluja liikkuvuus-hifistelyyn.

Kokonaisuutena webinaarisarjassa summataan mitä liikkuvuusharjoittelun taustalla olevasta tieteestä kannattaa käytännön kannalta tietää ja miten sen tulee näkyä käytännössä. Tämän jälkeen hahmotat, miksi mikäkin liikkuvuusmenetelmä toimii ja osaat valita itsellesi toimivimmat liikkuvuusmenetelmät tilanteen mukaan.

Taustatietoa ei tarvita. Koulutuskokonaisuus on suunnattu ensisijaisesti treenaajille, mutta myös valmentajat ja opettajat saavat tästä paljon irti. Käytännön osiossa käytetään esimerkin vuoksi spagaatteihin tähtääviä ja/tai spagaatteja kehittäviä harjoitteita, mutta harjoitteista on suuresti hyötyä, vaikka liikkuvuustavoitteet eivät olisivatkaan aivan spagaateissa asti.

Kouluttajana Webinaarissa
Henri Hänninen (LitM) – fysiikkavalmentaja, kouluttaja, akrobaatti

  • Fysiikkavalmentanut lukuisia tanssijoita, akrobaatteja, tankotanssijoita ja ilma-akrobaatteja. Niin tavoitteellisia harrastajia kuin ammattilaisiakin.
  • Valmentanut useiden eri lajien kilpaurheilijoita. SM- ja/tai MM-tason kilpaurheilun osalta fysiikkavalmennuksellinen lajikirjo sisältää mm. tankotanssin, taitoluistelun, moukarinheiton, voimanoston, pesäpallon, jääkiekon ja katutanssin.
  • Erikoistunut taitolajien fysiikkavalmennukseen
  • Kouluttanut satoja liikunta-alan ammattilaisia fysiikkaharjoittelun osalta.
  • Akrobaatti (ilma-, lattia- ja pariakrobatia sekä pariakrobatia ilmassa), voimailija ja parkouraaja.

Jos haluat nähdä tarkemman esittelyn valmentajasta niin klikkaa tästä!

UKK – Usein kysytyt kysymykset.

En tavoittele spagaatteja tai äärinotkeutta - onko tästä minulle hyötyä?

Kyllä – webinaarisarja käsittelee liikkuvuuden isoja perusperiaatteita, jotka ovat sovellettavissa tilanteeseen kuin tilanteeseen. Harjoitteet on skaalattavissa spagaateihin asti, mutta niillä ei ole lähtövaatimusta, ja voit itse päättää kuinka pitkälle haluat niitä hyödyntää. Spagaatti on valittu vain osoituksena siitä, että nämä metodit ovat sovellettavissa sinne asti.

Olen notkea ja tavoittelen ylispagaatteja ja äärinotkeustemppuja, onko minulle tästä hyötyä?

On, näillä harjoitteilla ja metodeilla on edetty sinne asti. Ensimmäinen käytännön harjoitus tarjoaa työkaluja pohjanrakennukseen ja ehjänä pysymiseen, jälkimmäinen pidemmälle edenneeseen hifistelyyn ja erityistilanteisiin.

Ohjaan lasten ja nuorten liikuntaa - saanko tästä työkaluja työhöni?

Webinaarisarjan näkökulma on ensisijaisesti aikuisen treenaajan näkökulma, mutta teemat käydään niin laajasti, että täältä saa työkaluja myös kaiken ikäisten ohjaustyöhön.

En pääse paikan päälle, tuleeko tästä tallenne?

Kyllä tulee – tallenteen linkki lähetetään ilmoittautuneille webinaaria seuraavan päivän aikana.