NOPEUSVOIMAA KEHITTÄVÄT VERKKO-

VALMENNUKSET

Voimaa ja Nopeutta -verkkovalmennus on samanaikaisesti voima- ja nopeusvoiminaisuuksia kehittämään pyrkiville. Valmennuksessa on kovilla treeniviikoilla neljä harjoitusta, ja ohjelmasta on oman harjoitustaustan mukaan matalan, keskisuuren ja suuren harjoitusmäärän versiot. Harjoitukset sisältävät monipuolisesti sekä maksimivoiman kehittämiseen tähtäävää voimaharjoittelua sekä räjähtävän nopeusvoiman-, liikenopeuden- ja suunnanmuutosnopeuden kehittämiseen tähtääviä harjoituksia. Tämän valmennuksen ovat luoneet yhdessä Athletican Olli ja Tuomas.

Ponnistusvoima -verkkovalmennus on tarkoitettu pääasiassa alaraajojen räjähtävän- ja maksimaalisen voimantuoton kehittämiseen. Tässä valmennuksessa on mahdollisuus vaikuttaa viikottaiseen harjoitusmäärän: Viikossa voi olla 2, 3 tai 4 voimaa-, räjähtävyyttä- ja plyometriaa sisältävää harjoitusta. Valitsemasi harjoitusmäärän lisäksi aiempi harjoitustaustasi vaikuttaa lopullisen harjoitusohjelmakokonaisuutesi rakentumiseen. Ja jos tämä ei vielä riitä niin uusimman päivityksen myötä voit vaikutta myös siihen, painotetaanko harjoitusohjelmassasi ponnistusta ylös- vai eteenpäin- vai tehdäänkö ponnistusharjoittelua tasapainoisesti kaikkiin liikesuuntiin! Tämä valmennus on Athletican Ollin käsialaa ja ensimmäisen valmennuksen jatkoksi voit tämän valmennuksen päätyttyä hypätä myös Ponnistusvoima 2 -jatkovalmennukseen! 

Voimaa ja Nopeutta -valmennus

  • Kesto 3 kk
  • Harjoitetaan voimaa alaraajavoittoisesti sekä alaraajojen räjähtävyyttä, lineaarista juoksunopeutta sekä suunnanmuutosnopeutta
  • Alku- ja lopputestiliikkeinä nopeuspuolelta vauhditon pituus, 3-tasaloikka sekä viisipisterata ja voimapuolelta  takakyykyykyn, hip thrustin, penkkipunnerruksen ja leuanvedon ykkösmaksimit.
  • Kovilla viikoilla 4 harjoitusta viikossa: Ohjelma etenee voima-nopeus -jatkumon mukaisesti voiman painottamisesta kohti nopeuden painottamista! 
  • Harjoitustaustan mukaan harjoitusohjelmasta matalan, keskisuuren ja suuren harjoitusmäärän versiot
  • Harjoitusohjelman liikkeiden nimet toimivat videolinkkeinä ohjevideoihin
  • Sisältää yleiset ravitsemusohjeet
  • Sisältää Tuomas ”Atleettinen Partasuu” Rytkösen (LitM) ja Olli ”Nopeusvalmennus” Koskisen ylläpitämän WhatsApp-tuen
  • Mahdollista jatkaa Voimaa ja Nopeutta 2 -jatkovalmennukseen, joka painottaa tätä nykyistä valmennusta enemmän juoksemista ja nopeusvoimaominaisuuksia: Tässä jatkovalmennuksessa voit valita painotukseksi joko lineaarisen juoksemisen tai suunnanmuutosnopeusjuoksemisen. 

Ponnistusvoima -verkkovalmennus

  • Kesto 3 kk
  • Harjoitetaan alaraajojen voima- ja nopeusvoimaominaisuuksia pääpainona räjähtävä voimantuotto ja vauhdittomat ponnistukset!
  • Alku- ja lopputestiliikkeinä nopeuspuolelta vauhditon pituus, kevennyshyppy (joko seinäläpsyllä tai videoanalyysin avulla) sekä sivuloikka liimauksella ja voimapuolelta takakyykyn tai maastavedon 3 RM tulos + Yhden jalan hip thrustin 1 RM tulos (molemmilla jaloilla). 
  • Valintojesi mukaan joko 2, 3 tai 4 harjoitusta viikossa
  • Yksittäisen treenin kesto pienimmillään noin 75 min eli viikottainen kokonaispanostus yhteensä pienimmillään noin 2,5 tuntia (Matalan harjoitusvolyymin ohjelma, harjoitukset 2 x viikossa)
  • Tutkimusten mukaan niin voima, räjähtävyys kuin plyometrinen harjoittelukin johtavat kehitykseen räjähtävässä voimantuotossa. Tässä valmennuksessa yhdistellään näitä kaikkia monipuoliseksi kokonaisuudeksi!
  • Harjoitusohjelman liikkeiden nimet toimivat videolinkkeinä ohjevideoihin
  • Sisältää yleiset ravitsemusohjeet sekä halutessasi ohjeet yläkropan voimatasojen ylläpitoon.
  • Sisältää Olli ”Nopeusvalmennus” Koskinen (LitM) ylläpitämän WhatsApp-tuen
  • Mahdollista jatkaa Ponnistusvoima 2:seen, jonka kesto on myös 3 kk: Tämä jatkovalmennus jatkaa hyppymäärien osalta progressiota siitä mihin ensimmäinen valmennus jää! Nousujohteisuus on pitkällä aikavälillä tärkeää kehityksen kannalta

Ponnistusvoima Minimal Effective Dose -verkkovalmennus 

  • Kesto 4 kk
  • Harjoitetaan koko kehon päälihasryhmiä ja liikesuuntia
  • Alku- ja lopputestiliikkeinä nopeuspuolelta vauhditon pituus, kevennyshyppy (joko seinäläpsyllä tai videoanalyysin avulla) sekä sivuloikka liimauksella ja voimapuolelta takakyykyn tai maastavedon 3 RM tulos + Yhden jalan hip thrustin 1 RM tulos (molemmilla jaloilla). 
  • 2 yhdistettyä nopeusvoima- ja voimaharjoitusta viikossa
  • Yksittäisen treenin kesto maksimissaan 1,5 h
  • Harjoitusmäärän pohjana käytetään pienimpiä mahdollisia tutkitusti kehittäviä harjoitusmääriä niin matala- ja kovatehoisen plyometrian, räjähtävän voimaharjoittelun- kuin voiman kasvatukseen tähtäävään voimaharjoittelun osalta!
  • Harjoitusohjelman liikkeiden nimet toimivat videolinkkeinä ohjevideoihin
  • Sisältää yleiset ravitsemusohjeet
  • Sisältää Olli ”Nopeusvalmennus” Koskinen (LitM) ylläpitämän WhatsApp-tuen.
  • Mahdollista jatkaa joko Ponnistusvoima MED 2 -valmennukseen tai ylempänä näkyvään Ponnistusvoima -valmennukseen. Huom! Ponnistusvoima -valmennukseen siirtyminen vaatii harjoitusresurssien pientä kasvattamista, jotta nousujohteisuus saadaan toteutettua.

Valmentaja Olli Koskinen (liikuntabiologi, LitM, fysiikkavalmentaja ja kouluttaja)

    • Valmentanut/valmentaa useita joukkuelajien pelaajia junioreista aina pääsarjatasolle asti (mm. Jääkiekko, Superpesis, Jalkapallo, Salibandy)
    • Valmentaa kansallisen ja kansainvälisen tason yleisurheilijoita – (Valmennettavilla yhteensä 6 kpl Kalevan Kisojen mitaleita – 2020: 2 kpl, 2021: 2 kpl, 2022: 1 kpl ja 2023: 1 kpl Kalevan Kisojen mitalistia). Lisäksi Ollin fysiikkavalmennuksessa oleva moukarinheittäjä Silja Kosonen kilpaili Tokion Olympialaisissa 2021 , Eugenen MM-kilpailuissa 2022 (sijoitus 7.), Budapestin MM-kilpailuissa 2023 (sijoitus 5.) sekä voitti ikäluokkansa EM-kultaa (EM-22) 2023. 
    • Valmentaa tälläkin hetkellä lukuisia aikuisyleisurheilijoita (Useita SAUL SM-mitaleita)
    • Kouluttanut yhteensä satoja liikunta-alan ammattilaisia Athletican omissa Fysiikkavalmentaja- ja Syväluotaava Fysiikkavalmennuksen jatkokurssi- koulutuksissa sekä muiden kautta järjestetyissä koulutuksissa  (mm. Pohjois-Savon liikunta, Etelä-Kymenlaakson Urheiluakatemia ja Kuortaneen Urheiluopisto)
    • Toimi useamman vuoden putkeen osana pääsarjatasolla Superpesistä pelaavien Seinäjoen Jymyjussien fysiikkavalmennustiimiä. Lisäksi konsultoinut toista Superpesijuokkuetta fysiikkavalmennuksessa.

Jos haluat lukea laajemman esittelyn Ollista niin klikkaa tästä!