Koulutus: notkeuden ja liikkuvuuden teoria ja käytäntö

Koulutuspäivä näyttöön perustuvan nykyaikaisen liikkuvuusharjoittelun tieteestä ja taiteesta.

Koulutuspäivä: näyttöön perustuva liikkuvuusharjoittelu venyttelyn jälkeisessä ajassa

Koulutus tiivistää oleellisimman nykyaikaiseen liikkuvuusharjoittelun liittyvän teoriatiedon ja toimivimmat käytännön harjoittet ja metodit yhteen päivään. Tämä on se juuri se tiiviskurssi, jonka kouluttaja itse olisi halunnut uransa alussa saada, mutta jota ei silloin löytynyt.

Koulutuksen sisältö vastaa tärkeimpiin notkeus- ja liikkuvuusaiheisiin kysymyksiin

Päivän aloitusluento vastaa kysymyksiin siitä, mikä venyttelyssä venyy ja mikä kehossa muuttuu tuloksekkaan liikkuvuusharjoittelun seurauksena, mihin liikkuvuusharjoittelun tuoma kehitys pohjimmiltaan perustuu, ja miten sen kannattaa näkyä käytännössä. Ensimmäinen käytännön osuus keskittyy liikkuvuuden kannalta tärkeimpiin, pohjaa rakentaviin menetelmiin. Käsittelemme harjoitteiden variointia ja skaalausta juuri johdonmukaisen, pitkän aikavälin harjoittelun näkökulmasta.

Jälkimmäinen luento- ja keskusteluosuus syventyy liikkuvuusharjoittelun periodisointiin ja ohjelmointiin ja siihen, miten liikkuvuusharjoittelu kannattaa yhdistää muiden ominaisuuksien ja taitojen harjoitteluun. Jälkimmäinen käytännön osio puolestaan tarjoaa metodeita ja quick fix -kikkoja erityistilanteisiin ja nopeisiin pikavoittoihin.

Kouluttajan lupaus: vastaan päivän aikana jokaiseen esitettyyn liikkuvuusaiheiseen kysymykseen!

Päivän rakenne: teoriasta käytäntöön, nörtteilystä notkisteluun

Aikataulullisesti koulutus noudattaa tämän kaltaista rakennetta:

1,5 h luento: Taustanörtteily – notkeuden ja liikkuvuuden eri muodot, liikkuvuusharjoittelun akuutit ja krooniset adaptaatiot, notkeusharjoittelun biomekaniikka ja kuormitusfysiologia.
1,5 h demo: Liikkuvuuden lajit ja tärkeimmät harjoitusmenetelmät pitkäjänteiseen kehitykseen.
(tauko)
1 h luento + keskustelu: liikkuvuusharjoittelun periodisointi ja ohjelmointi, isomman kuvan haltuunotto.
1,5 h demo: Kikkapankki ja taikatemput – liikkuvuusharjoittelun hyödyllisimmät erikoistekniikat ja quick fix-harjoitteet.
0,5 h loppukeskustelu ja kysymykset.

Kouluttajan lupaus: Päivän lopuksi vastaan jokaiseen liikkuvuusaiheiseen kysymykseen, johon päivä itsessään ei ole vielä tarjonnut vastausta!

Koulutuksen tarkempi sisältö

Aloitusluento käsittelee notkeus- ja liikkuvuusharjoittelun tiedettä. Tulemme käymään oleellisimmat kuormitusfysiologian ja biomekaniikan huomiot läpi, ja osallistujat saavat päättää, kuinka syvästi mistäkin mekanismeista nörtteillään! Tämä luento antaa pohjatiedon ja viitekehyksen, jonka kautta käytännön harjoitteiden ymmärrys syvenee ja soveltamiskyky laajenee.

Ensimmäinen käytännön osuus käy läpi tärkeimmät pitkän aikavälin kehitykseen liittyvät periaatteet. Käsittelemme harjoitteiden skaalausta, variointia ja kehittelyä, ulkoisen fokuksen ja taitoharjoitteiden hyödyntämistä, tukikudosten ehdoilla harjoittelua, ja yllätyksiin varautumista Tässä käytännön osiossa aiemmin käsitellyt teoriatason ilmiöt konkretisoituvat.

Jälkimmäinen luento-osuus keskittyy liikkuvuusharjoittelun periodisointiin ja ohjelmointiin. Miten mitäkin liikkuvuusmenetelmää kannattaa hyödyntää, kuinka usein liikkuvuustreenejä kannattaa tehdä, ja miten liikkuvuusharjoittelu kannattaa yhdistää muiden ominaisuuksien ja taitojen harjoitteluun. Täällä opit ottamaan isoa kokonaiskuvaa haltuun ja asettamaan liikkuvuusharjoittelun sujuvammin osaksi kokonaisuutta.

Jälkimmäinen käytännön osio laajentaa kikkapankkia. Käsittelemme prioprioseptiikan ja tuntoaistin hyödyntämistä, aktiivisen ja rennon liikkuvuuden kombotusta, kehon suojarefleksien hyödyntämistä ja ohittamista, sekä apuvälineiden käyttöä. Tämä käytännön osio tarjoaa laajan kikkapankin lisäksi ohjenuoran sille, mihin tilanteeseen mikäkin kikka toimii.

Kenelle koulutus on suunnattu?

Kaikille, joille näyttöön perustuvan notkeus- ja liikkuvuusharjoittelun teorian ymmärrys on kiinnostavaa ja käytännön osaaminen tärkeää. 

Erityisen hyvin koulutus soveltuu fysioterapeuteille, valmentajille, personal trainereille ja muille ammattilaisille, joiden täytyy työssään joko ohjata tai toteuttaa tuloksekasta ja toimivaa liikkuvuusharjoittelua.

Koulutus tarjoaa työkaluja niin liikkuvuuden harjoittamiseen kuin sen ohjaamiseen, ja koulutuspäivän näkökulmaa ja pääpainopistettä voidaan tilaajan toiveiden mukaan siirtää voimakkaammin kohti itse treenaavien (kuten urheilijoiden tai artistien) tai muille treenejä ohjaavien (kuten valmentajien tai fysioterapeuttien) tarpeita. Ensimmäinen tällainen koulutus pidettiin fysioterapeuteille. 

Mitä koulutus sisältää ja mitä opit koulutuksessa?

Koulutuspäivän jälkeen ymmärrät notkeuden ja liikkuvuuden tiedettä syvemmin, osaat suunnitella tuloksekasta liikkuvuusharjoittelua entistä paremmin, erotat oleellisen epäoleellisesta. Tämän jälkeen osaat poimia internetin ihmemaailmassa vastaantulevista harjoitteista toimivimmat sekä muokata niitä toimivammiksi! Opit myös kehittämään uusia harjoitteita erilaisiin tilanteisiin sekä rakentamaan muun treenin ohella toimivia liikkuvuusohjelmia.

Milloin?

Koulutuspäivä on toteutettavissa tilauskoulutuksena – voit tilata koulutuksen omalle organisaatiollesi! Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai laita sähköpostia henri@athletica.fi

Jos/kun avoimen ilmoittautumisen koulutuspäiviä tulee, tieto tulee löytymään täältä.

Hinta

Koulutuspäivän hinta määräytyy osallistujamäärän mukaan. Ota yhteyttä, ja jutellaan tarkemmin!

Ota yhteyttä

9 + 13 =

Kouluttaja

Henri Hänninen

Henri Hänninen

Fysiikkavalmentaja, kouluttaja ja akrobatti

  • Fysiikkavalmentanut lukuisia tanssijoita, akrobaatteja, tankotanssijoita ja ilma-akrobaatteja. Niin tavoitteellisia harrastajia kuin ammattilaisiakin.
  • Valmentanut useiden eri lajien kilpaurheilijoita. SM- ja/tai MM-tason kilpaurheilun osalta fysiikkavalmennuksellinen lajikirjo sisältää mm. tankotanssin, taitoluistelun, moukarinheiton, voimanoston, pesäpallon, jääkiekon ja katutanssin.
  • Erikoistunut taitolajien fysiikkavalmennukseen ja erikoisiin voiman, nopeuden, kestävyyden, liikkuvuuden ja taitojen yhdistelmiin.
  • Kouluttanut satoja liikunta-alan ammattilaisia fysiikkaharjoittelun osalta.
  • Akrobaatti (ilma-, lattia- ja pariakrobatia sekä pariakrobatia ilmassa), voimailija ja parkouraaja.

Jos haluat nähdä tarkemman esittelyn valmentajasta niin klikkaa tästä!

UKK – Usein kysytyt kysymykset.

Mitä pohjatietoja ja taitoja tarvitsen?

Jonkinlainen kokemus liikkumisesta ja kiinnostus taustalla piilevää tiedettä kohtaan riittää! Koulutus ei lähtökohtaisesti vaadi syvällistä teoriaymmärrystä tai mitään tiettyä notkeuden tai liikkuvuuden tasoa.

Yläotsikoiden ja sisältöjen osalta koulutus on pääpiirteittäin sama, mutta skaalaan yksityiskohtien määrää ja nörttitiedon syvyyttä osallistujien kiinnostuksen ja pohjatiedon mukaan. Koulutuksen pääpainopistettä voi tilaajan toiveiden mukaan säätää joko kohti itse treenaavien (urheilijat, artistit…) tai muille treenejä ohjaavien (fysiot, valmentajat…) tarpeita.

Haluan osallistua. Mitä tarvitsen koulutukseen mukaan ja kuinka raskaita käytännön osiot ovat?

Käytännön osiot on lähtökohtaisesti suunniteltu osallistuttavaksi, eli treenivarusteet (kuntosaliympäristöön sopivat vaatteet ja peseytymistarvikkeet) on hyvä olla mukana. Voit siis halutessasi treenata mukana, mutta pakollista se ei ole – saat itse päättää haluatko tehdä käytännön osioista itsellesi kovaa treeniä vai kevyempää harjoitteiden ja metodien testailua.

Luento-osioita varten on hyvä ottaa muistiinpanovälineet mukaan, vaikka saatkin luentomateriaalit koulutuksen jälkeen itsellesi.

Koulutustiloista riippuen omat eväät voi olla hyvä tuoda mukaan. Joskus lähistöltä löytyy ruokapaikkoja, joskus ei. Pidämme päivän aikana muutamia pieniä evästaukoja ja yhden pidemmän ruokatauon.

Haluan tilata koulutuksen organisaatiolleni. Millaiset tilat ja välineet tarvitsemme?

Luento-osuuteen soveltuu mikä tahansa tila, josta löytyy riittävän suuri näyttö tai valkokangas+videotykki.

Käytännön osioita varten tarvitaan liikuntatila, johon ryhmä mahtuu hyvin. Mitään erityisiä välineitä ei tarvitse, mutta jos esimerkiksi vapaita painoja, vastuskumeja, roikuntapaikkoja tai esim. putkirullia löytyy, tulen hyödyntämään niitä.